Slider 1
Slider 2
Slider 3
Slider 4

Geef je passie door

‘Je leert jezelf ook echt wel kennen.’

Terug

Je wordt direct in het diepe gegooid. In een professionele groep docenten als nieuwkomer. Je gaat meteen lessen draaien. Dus je leert jezelf ook echt kennen, je sterke punten en je zwaktes. Die stages zijn echt een leerproces. Met valkuilen en ook met heel veel mooie situaties. 

Chris Jacobi

Chris Jacobi volgt nu de 1-jarige Educatieve Master en heeft ook de Educatieve Minor afgerond

Passie voor onderwijs

Mijn naam is Chris Jacobi, 26 jaar. Ik doe nu de éénjarige Educatieve Master om mijn eerstegraads lesbevoegdheid te behalen. Ik heb binnen mijn bachelorprogramma Geschiedenis de Educatieve Minor gevolgd aan de Radboud Docenten Academie. En dat was voor mij eigenlijk de mooiste ervaring die ik heb gehad tijdens mijn hele bachelorprogramma. Gewoon het bezig zijn met onderwijs, het lesgeven. Toen ben ik er echt achter gekomen waar mijn passie ligt en daarom was het voor mij ook een hele makkelijke keuze om direct na mijn master Geschiedenis de Educatieve Master te volgen. Omdat ik echt verder wil met het onderwijs.

Je wordt in één keer in het diepe gegooid

Het volgen van de Educatieve Minor, waarin je natuurlijk intensief stage loopt, is voor iedereen een heel groot leerproces. En ik denk dat dat voor studenten aan de universiteit misschien nog wat intenser gevoeld wordt, omdat je veel minder met stages in aanraking bent gekomen tijdens je opleiding. Je wordt echt direct in het diepe gegooid. Je wordt als nieuwkomer in een professionele groep docenten gedropt en gaat meteen lessen gaan draaien. Je werkt binnen een team en je bent daar gewoon vier dagen, eigenlijk bijna fulltime in de week, mee bezig. Dus dan leer je echt wel wat over jezelf. Je leert je eigen sterke punten, je zwaktes. Ook al is die Minor maar een half jaar, die hele periode is gewoon één groot leerproces. Met valkuilen en ook met heel veel mooie situaties. Je leert er ontzettend veel van.

Iets nieuws aanleren is leuk

Het leuke aan lesgeven is dat je informatie kunt overbrengen op een doelgroep die er nog vrij weinig vanaf weet, of er nog weinig ervaring mee heeft. En dat je dus eigenlijk constant nieuwe dingen aan het doen bent met ze. Ik denk dat het gewoon voor iedereen leuk is om iets nieuws aan te leren bij jongeren en ze te enthousiasmeren. Dus dat je manieren vindt om je leerlingen echt gemotiveerd te krijgen voor, in mijn geval, een vak als geschiedenis. En ik denk dat dat met geschiedenis ook wel heel goed kan, omdat het natuurlijk zo breed is. Er is zitten zo veel bizarre anekdotes in de hele geschiedenis dat je er echt wel leuke situaties uit kunt pakken waar je een hele boeiende les om kunt bouwen.

De doelgroep is super divers

Als je de Minor volgt, dan krijg je te maken met een doelgroep die van klas 1 tot klas 3 loopt, dus de onderbouw van de middelbare school. En wat daar zo leuk aan is, is dat die doelgroep zo divers is. Zeker wanneer je bijvoorbeeld de eersteklassers hebt. Die zijn vaak heel leergierig, want die komen natuurlijk net op de middelbare school terecht. Die zitten in een compleet nieuwe situatie en die willen van alles leren. En dan heb je aan de andere kant van het spectrum de derde klas, die misschien toch wat meer laid-back in de les zit en denkt van ‘Nou ja, ik ken het allemaal wel’. Maar het is dan toch des te leuker om te zien dat je hen ook kunt enthousiasmeren. Dus er zit eigenlijk in die toch kleine fase van drie jaar heel veel verschil in leerlingen. En ik denk dat het juist leuk is en ook een uitdaging voor studenten hier, om erachter te komen hoe je voor elk leerjaar zo goed mogelijk de lessen kunt verzorgen. Hoe kun je die zo goed mogelijk enthousiasmeren voor zo’n vak.