Slider 1
Slider 2
Slider 3
Slider 4

Geef je passie door

'Pubers zijn net zo ambitieus als jij'

Terug

Jarenlang heb ik geroepen dat ik echt nóóit het onderwijs in zou gaan. Ik dacht dat pubers altijd chagrijnig waren en helemaal niets wilden leren. Toch heb ik de gok gewaagd en ben ik de educatieve master aan de Radboud Docenten Academie gaan volgen. Toen bleken deze pubers juist open en ambitieus te zijn.

Foto Emma

Emma Broekhuizen, docent Nederlands bij het Dominicus College

Leerlingen veel zelf laten doen

Tijdens de opleiding tot docent komt er veel op je af. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat leerlingen ook iets opsteken van wat je ze vertelt? Zo werk ik als docent Nederlands graag met muziek, taalspellen, krantenartikelen of apps als Kahoot, Mentimeter en Socrative. Hiermee probeer ik mijn lessen interactief te maken. Ik doe ook regelmatig ‘iets leuks’ binnen de lesstof. Denk aan een kruiswoordpuzzel bij woordenschat, een verwijswoordenquiz of krantenartikelen vol spelfouten. Ik probeer leerlingen veel zelf te laten doen, maar bij lastige nieuwe onderwerpen ontkom je er niet altijd aan dat je soms zelf wat uit moet leggen.

Docent zijn is meer dan stof overbrengen

Als docent draag je iets bij aan het leven van leerlingen. Niet zozeer door te hameren op spellingregels, maar wel door een fijn boek te tippen dat ze kan helpen bij een lastige situatie, een luisterend oor te bieden of ruimte te maken voor grapjes. Je bent er vooral ook om een leuke tijd met ze te hebben en leerlingen manieren bij te brengen. Nee, het is niet netjes als je oortjes draagt terwijl iemand tegen je praat en ja, een stoel heeft tegenwoordig nog steeds vier poten. Meestal fiets ik aan het einde van de dag blij naar huis. Het contact met leerlingen geeft me veel voldoening.

Hard werken levert je veel op

Eerlijk is eerlijk: beginnend docent zijn is écht hard werken. Je hebt nog geen archief met lesmateriaal, toetsen of boekopdrachten en weet nog niet zo goed hoe streng je moet nakijken. Leerlingen doen niet vanzelfsprekend wat je wil, je hebt nog geen reputatie waarvoor gevreesd moet worden en soms weet je even niet hoe je een lastige situatie moet aanpakken. Docent-zijn kost veel tijd en energie, maar het levert ook veel op als je merkt dat leerlingen het na lang ploeteren wél snappen of als ze laten merken dat ze blij zijn met jou als docent.